Kunst eller skrammel?

[vc_row margin_top=”0″ margin_bottom=”0″ padding_left=”40″ padding_right=”40″ bg_position=”top” bg_repeat=”no-repeat” bg_cover=”false” bg_attachment=”false” padding_top=”40″ padding_bottom=”40″ parallax_speed=”0.1″][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

På Kunsthal Aarhus og Song Dong: Waste Not

I uge syv var vores amputerede værksted på tur (nogle havde ferie, andre syge).

Udstillingen består af  et hus i træramme, over 10.000 hjemlige objekter samlet af kunstnerens afdøde mor i fem årtier: Tandpastatuber, skåle, flaskelåg, bestik og service, beholdere til fødevarer og kuglepenne, arrangeret i rækker og stakke.

Tankerne bag

Alle tingene havde tilhørt kunstnerens mor, Zhao Xiangyuan (1938-2009). Vi gik rundt mellem masser af ting, som vi også havde kunnet finde på en genbrugsplads. Her var det udstillet i et kunstmuseum, og man kunne se det som enten en bunke skrammel og underlige. Eller man kan se det som et kæmpe system, der er sat i system, så det fremstår både grafisk og interessant.
Der ligger tanker bag samlingen og vi kan læse på udstillingsstedet hjemmeside:  Songs mor var typisk for generationen af kinesere, som levede under den vanskelige periode med den kinesiske kulturrevolution  i 1960erne og 1970erne, hvor man rettede sig efter den kinesiske talemåde wu jin qi yong (på engelsk: waste not. På dansk: Spild intet).[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]Alle ressourcer skulle presses for deres fulde værdi og intet gå til spilde. For den efterfølgende generation – heriblandt Song Dong og hans søster Song Hui – var resultatet en barndom omgivet af delvist brugte sæber, knapper, bøger, udvalg af spande og rester af stof. Alt sammen nøje bevaret som en beskyttelse mod en eventuel fremtidig periode med modgang, på trods af forbedringen af den økonomiske tilstand. Waste Not er et samarbejde mellem kunstneren og hans mor, der startede i et forsøg på at vriste moren ud af sorgen, som fulgte efter kunstnerens fars død i 2002. I processen med at organisere og arrangere tingene, blev fortidens bagage pakket ud og givet nyt liv. Zhaos pludselig død i 2009 tilføjer en særlig bitter tone i neonskiltet, hvor der står ”Vær bare rolig Far, Mor og vi har det fint.” Det er første gang, installationen vises i Danmark.

Transport 

Den er blevet transporteret fra Moskva til Aarhus i en skibscontainer fyldt med mere end 50 kasser, og det tog Song Dong og hans søster 2 uger at arrangere objekterne på gulvet i underetagen i Kunsthal Aarhus.[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][dt_gap height=”50″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][rev_slider_vc alias=”K-E-S”][dt_gap height=”75″][/vc_column][/vc_row]